cuteback

Friday, July 27, 2012

Rasa MencintaiMu, Rasulku, dan Umi&Papaku


hamba Allah berkata,, kwn dia terdahulu, time puasa je, nampak sangat rajin solat, tak pernah tinggal, bila dah habis puasa, back to normal, tak seperti bulan puasa rajin sangat buat ibadah.
bagi aku.
apa yang aku dengarkan dari tazkirah perantara tarawah 8 rakaat hari ke 7 di Masjid Tuanku Mizan, UiTM, Shah Alam, penceramah menyarankan dengan "memaksimumkan ibadah di bulan Ramadan Mubarak ini dengan sentiasa dan banykkan berdoa, banyakkan tadarus AlQuran dan sebagainya, kerana bulan penuh rahmat ini inshaAllah akan Dia perkenankan".

Ya, itu yang ku sedang lakukan, namun, bukan dengan niat tidak baik, it's comes naturally.
Apa yang aku ingin buat, secara tidak sengaja lahir sendiri dari hati, bukan planning2, bukan disuruh, bukan ikut2 orang,BUKAN.
Sungguh,
Setelah masuk 7 hari, aku tersedar, apa yang aku telah lakukan, inshaAllah, dengan ikhlas hati aku.
tentang menunjuk ke, semangat buat ibadah ke, itu urusan dengan Tuhan, asalkan buat, daripada tak buat dan pandai cakap, tak untung apa. rasanya ada rugi pape tak? :P

Ramadhan tahun ni, macam lain sikit bagi aku. perjalanan hidup buat aku jadi lebih ke arah mencari ketenangan jiwa, dengan berpaksikan iman kepadaNya. Sumpah, sakit rasanya duga payah ini, tapi hanya Allah sahaja yang mampu menolong hambaNya.

Rasa kecintaan padaNya tumbuh sikit2, manakan tidak, doaku Dia makbulkan. Alhamdulillah..
aku lihat penambahbaikan pada umi dan adik2ku, dari segala sudut segi. :) Sekecil mana pun perubahan tersebut, besar hatiku memanjatkan kesyukuran padaNya.
Cuma,
Ingin sekali aku merasa nikmat cintakan Allah itu. bagaimana ye?
Namun,
Dengan Doa sahaja aku mampu lakukan, "Aku ingin menhambakan diri kepada Allah" ya, menjadi hambaNya, bukan lain.

Mencintai ibubapaku dengan berbakti kepada mereka, bukan abaikan mereka, bukan sakiti hati mereka,
Mencintai Rasul dengan mengikuti amalan dan sunnah baginda, kerana baginda utusanNya, menyampaikan apa yang Allah suruh,
Mencintai Allah.... hmmh.. aku ingin rasa kecintaan Dia, bagaimana...


No comments:

Post a Comment