cuteback

Monday, November 5, 2012

DUGAAN ALLAH untuk setiap perkara yang baik bagiNya.


Hari pertama..err, tak ada hari pertama bagi seorang Muslimah untuk mengenakan hijab melainkan keluarga telah dididik dari kecil untuk tidak pernah melitupi sebahagian kepala  dan anggota badan yang tertentu...

Aku bukan kali pertama bertudung menutup kepala
di sekolah rendah dan menengah, aku pakai tudung
aku di luar sekolah pun ada pakai tudung
sampai satu masa aku buka,

cerita buka tudung##

aku mula buka tudung sejurus lepas habis sekolah,
tapi sebelum tu dah on off on off... maknanya kat luar sekolah pun sekejap pakai, sekejap tak pakai.
lepas je habis sekolah, naik diploma di UiTM Merbok dulu, aku terus off.
Kejadian macam tu, ada yang melihat perubahan aku, termasuk sanak-saudara.hehehhe...
keluarga ku bukan dari kalangan alim ulama', malah bukan dari kalangan taraf hidup sosial yang terlalu bebas..
tapi, sekadar memenuhi tuntutan sebagai seorang Muslim dan Muslimah.
Sedang masa diperhatikan gerak laku aku, ada yang berkata, mereka nampak aku yang sebenar.
Bermakna, aku bukan pura-pura jadi diri sendiri..
Ada diantara mereka tak lekang bagi nasihat, tutup kepala tu, tambah2 mereka2 semua tu sanak-saudara dari belah Pantai Timur, yang kalau balik belah sana, kalau tak tutup kepala, nampak macam perempuan sumbang. hehehhehe..
Apa-pun, aku tak ambil kisah. Aku jadi diri aku. dan aku tidak jauh dari simpang jalan aku. :)
Aku fahami maksud mereka, jadi aku sentiasa berpegang pada iman, Allah itu Esa, buat untuk Dia, bukan untuk manusia.
Lama jugak aku berperangai macam ni. banyak jugakla dosa beranak-pinak bebillion-billion berketurunan kat belakang aku tinggal. -.-''
------
Hari ini, aku dah bertekad,
tiada siapa yang suruh, tiada siapa yang bersuara sebelum aku mulakan ini.
dah sebulan dua aku memikirkan hal ini..
Laman media Islamik benar-benar mengusik akal dan perasaan aku..
Ada yang cuba terus menasihati golongan wanita untuk terus menutup aurat.
memberikan keindahan dan keistimewaan bertudung.
bukan tak istimewa yang itdak bertudung
tapi ada betulnya apa yang mereka2 katakan itu.
sedang aku merasa hal ini, free hair--> bertudung

Ada yang dah bertanya,
1. Ni permanent ke yuyu?
2. Awak betulke pakai tudung dah ni? ke saje2? -,-''


*TAPI
Aku mohon jangan perlekehkan perubahan ini,
Aku pun tak kuat nak berhijab, SERIOUS.
Tapi aku belajar untuk cuba kuatkan diri,
READY?
Bagi aku, dalam Islam tidak pernah ada nas yang mengatakan, nak pakai tudung kena READY. NO!
HIDAYAH?
Aku rasa, hidayah dah ada, cuma RASA NAK and TAK NAK je kan? :)
So, aku mulakan juga tak kira bila masa aku nak mula. tak ada catatan masa terpantas pun nak pakai tudung kecuali sampai masa DOOM DAY..kecut otak plak rasanya.... :P
 aku harap, permulaan aku berhijab akan menjadikan hari esok lebih baik dari hari ini, dan hari ini lebih baik dari semalam...amin~


No comments:

Post a Comment